Home > Hjärtvänligt liv > Olika typer av fett
Olika typer av fett
Artikel

Olika typer av fett

Fett har under lång tid ansetts vara något som bör dras ner på, men det är inte helt sant. Förutom de viktiga näringsfördelarna får fett maten att smaka bättre. Fett är en energikälla och vissa fetter bidrar till en bättre hjärthälsa och utgör viktiga beståndsdelar för cellerna i kroppen. Vi behöver fett i lagom mängd men vi behöver tänka på vilken sorts fett vi äter.

OMÄTTADE FETTER

Det finns två olika slags omättade fetter: enkelomättade och fleromättade. Generellt behöver vi äta mer av omättat fett och mindre av mättat fett för våra hjärtans skull.

Fleromättade fetter finns bl.a. i

  • fet fisk, som lax, strömming, sill och makrill
  • vegetabiliska oljor, som solrosolja och linfröolja
  • Becels matfetter till smörgås och matlagning.

Enkelomättade fetter finns bl.a. i

  • Vegetabiliska oljor, som olivolja och rapsolja
  • nötter
  • avokado
  • matfetter baserade på vegetabilisk olja, som t.ex. Becel

MÄTTADE FETTER

 Generellt behöver vi minska vårt intag av mättat fett och i stället byta ut det mot omättat fett. För mycket mättat fett och transfett i kosten är en bidragande faktor till förhöjda kolesterolvärden

Mättade fetter finns bl.a. i

  • smör
  • fett kött
  • ost
  • feta mjölkprodukter

Transfetter är speciellt dåliga för hälsan. Förutom att de ökar det "dåliga"LDL- kolesterolet, minskar de också det "goda" HDL-kolesterolet i blodet. 

Transfetter finns bl.a. i

  • I Sverige får vi främst i oss transfett från det naturligt förekommande transfettet i mejeriprodukter och i kött från kor och får. 
  • Det finns också transfett i livsmedel som innehåller delvis härdat fett, t.ex. kakor, bakverk, snacks mm. Fullhärdat fett innehåller inte transfettsyror.

SÄTT ATT MINSKA PÅ MÄTTADE FETTER OCH ERSÄTTA DEM MED OMÄTTADE

  • Byt ut smör mot Becel som innehåller enkel- och fleromättade fetter. Tumregel: ju hårdare ett matfett är vid rumstemperatur, desto mer mättat fett innehåller det.
  • Stek i flytande margarin och olja istället för smör.
  • Byt ut snacks, som chips och kex, mot råa grönsaker, nötter eller frukt.
  • Lär dig att läsa etiketterna och kontrollera fettinnehållet. Välj de livsmedel som innehåller minst mättade fetter, helst mindre än en tredjedel av fettet ska vara mättat.
  • Byt till fettsnåla mjölkprodukter, som mager ost, fettsnål eller mager yoghurt och lättmjölk.
  • Ersätt feta köttdetaljer och charkprodukter, som korv, med magert kött eller skär bort överflödigt fett före tillredningen.
  • Byt ut rött kött mot skinnfri kyckling och kalkon eller fet fisk som makrill, sill, strömming eller lax.

Relaterade recept