Home > Hjärtvänligt liv > Frukosten är viktig
Frukosten är viktig
Artikel

Frukosten är viktig

Du har antagligen hört att frukosten är den viktigaste måltiden under dagen - och den spelar faktiskt en större roll än du tror! Till att börja med är frukosten den första måltiden efter att du har fastat under natten. En hälsosam frukost ger kroppen och hjärnan den energi som du behöver för att tänka, arbeta och leka. 

Vad består en sund frukost av?


En hjärtvänlig frukost kan bestå av t.ex. två skivor fullkornsbröd med Becel, kalkonkött och paprikaskivor på, ett litet glas juice eller en bit frukt och en bägare fettsnål yoghurt med fullkornsflingor eller musli. Detta ger dig energi och viktiga näringsämnen, som omega-3 och omega-6, kalcium, järn, fibrer, D-vitamin, olika B-vitaminer, folsyra, magnesium och zink.

En fiberrik frukost kan hjälpa till att kontrollera aptiten och minimera risken att du äter för mycket under dagen. Studier visar att såväl vuxna som barn som äter regelbunden frukost i regel har en sundare kroppsvikt än de som hoppar över frukosten. Att hålla en sund vikt är positivt för hjärthälsan. Man kan också se att de människor som äter frukost oftare motionerar mer regelbundet, väljer hälsosam mat till övriga måltider i större utsträckning och inte röker lika mycket. Dessa faktorer är också viktiga för hjärthälsan.

Ta itu med morgonstressen


Om det ofta blir stressigt med frukosten på morgonen kan du prova att förbereda den kvällen innan. Duka fram skål och sked och mät upp 1 dl havregryn till gröten. Tvätta, skiva och lägg upp frukt i färdiga portioner. Om det är svårt med aptiten tidigt på morgonen kan man också förbereda några smörgåsar och äta på vägen till jobbet eller på morgonens fikapaus.