Home > Hjärtvänligt liv > En sund kropp
En sund kropp
Artikel

En sund kropp

Ju mindre stress du känner, desto bättre mår ditt hjärta och dina blodkärl. Försök att slappna av varje dag – men gör det på rätt sätt.

Att hantera stress genom att ta en cigarett, äta godis eller dricka alkohol är naturligtvis inte det bästa alternativet för hälsan.

Som tur är finns det många andra sätt att minska vardagsstressen. Du kan till exempel motionera regelbundet, äta god och nyttig mat och unna dig lite egen tid då och då. Här är information som kan hjälpa dig att hantera stress och göra det lättare att till exempel sluta röka.

  1. Börja dagen med en nyttig frukost, det är viktigare än du tror!
    En bra frukost väcker hela kroppen. Den aktiverar matsmältningssystemet och sätter fart på magen. Du får all den energi du behöver inför dagen, och dessutom hjälper den dig att hålla koncentrationen uppe.

  2. Ät mindre mättade fetter genom att ersätta dem med med nyttiga enkel- och fleromättade fetter.
    Nyttiga, omättade fetter finns bland annat i vegetabiliska oljor, matfetter tillverkade av vegetabilisk olja, som t.ex. Becel, nötter och fet fisk. Ät mer av de omättade fetterna och mindre av de mättade som finns i bl.a. feta mejeri- och köttprodukter, kakor, bullar och chips.

  3. Motionera.
    Försök att motionera minst 30 minuter 5 gånger i veckan och håll ett öga på din vikt. Överviktiga barn, ungdomar och vuxna bör röra på sig minst 60 minuter 5 gånger i veckan. Börja i din egen takt – du behöver inte börja träna för ett maraton. Låt bilen stå och ta cykeln i stället, det är en bra början.