Home > Hjärtvänligt liv > 8 tips för en god nattsömn
8 tips för en god nattsömn
Artikel

8 tips för en god nattsömn

Dålig nattsömn kan slita på vem som helst och få en att känna sig utmattad, irriterad och oförmögen att hantera stressen i livet och på jobbet. Och stressen kan i sin tur störa nattsömnen. 

Du kan förbättra dina chanser till god nattsömn genom goda sovvanor. Här följer 8 tips. 

Inför en rutin och följ den
Lägg dig på kvällen och gå upp på morgonen samma tid varje dag. Om du gärna unnar dig en sovmorgon på helgerna, ska du begränsa det till 30-60 minuter extra, inte mer.

Hitta på något som signalerar att det strax är läggdags
Avsluta dagen t.ex. med ett skönt bad som hjälper kroppen att koppla av och ställa in hjärnan för sömn.

Helga sovrummet åt sömn
Det innebär: inget jobb, ingen TV.

Försäkra dig om att det är mörkt i rummet
Kontrollera att gardinerna eller rullgardinen stänger ut störande ljus utifrån.

Spela lugnande musik på låg volym
En del upplever att det hjälper till att skapa en lugn och behaglig stämning för att lägga sig. En fläkt kan också hjälpa dig att slappna av och blockera störningar.

Undvik stimulantia och andra kända störande element före läggdags
Undvik drycker som innehåller koffein, som te, kaffe, choklad, varm choklad, och vissa läskedrycker.

Avsluta arbetsuppgifter eller sysslor en stund före läggdags
Överstimulering av hjärnan kan jaga sömnen på flykt. Kryp till sängs med en god bok eller lös korsord i stället (förutsatt att de inte håller dig vakna!).

Om du försöker införa positiva förändringar i dina sovvanor, men ändå ligger och vrider dig i sängen, bör du tala med din läkare om andra lösningar som hjälper dig att sova tillräckligt.