Home > Hjärtvänligt liv > 10 sätt att minska på saltet
gezond eten: hoeveel zout mag ik per dag innemen?
Artikel

10 sätt att minska på saltet

Att minska på saltintaget kan sänka blodtrycket och därigenom bidra till hjärthälsan. Eftersom de flesta av oss får i oss dubbelt så mycket som det rekommenderade dagliga intaget av salt (6 gram eller 1 struken tesked) måste vi tänka på att minska på det.

Man kan alltid prova att smaksätta maten med olika örter och kryddor, men det är otroligt hur snabbt smaklökarna vänjer sig vid kostförändringar. Om du minskar på saltintaget stegvis, märker du antagligen ingen skillnad.

Här följer 10 enkla tips för minskning av saltintaget:

Laga mat från grunden
Då kan du kontrollera mängderna salt i receptet. Leta efter hjärtvänliga recept med ingredienser som innehåller mycket fibrer, lite fett och mycket fullkorn.

Göm saltkaret
Undvik att salta kokvattnet för potatis, pasta eller ris. Ställ pepparkvarnen på matbordet, men lämna saltkaret utom synhåll. Om du saltar maten, använd salt med låg natriumhalt t ex mineralsalt.

Undvik charkprodukter
Lägg grönsaker på mackan i stället för salta charkprodukter, som kan innehålla höga nivåer av salt.

Börja med färskt eller djupfryst
Använd färska eller djupfrysta grönsaker eller färska, djupfrysta eller torkade bönor i matlagningen. Om du använder konserverade grönsaker eller bönor, är det bra att skölja av dem för att bli av med en del av det tillsatta saltet.

Läs etiketterna om näringsinnehåll och ingredienser
Glöm inte att kontrollera etiketterna på livsmedelsförpackningarna. På etiketterna anges salt ofta som natrium (6 gram salt motsvarar 2,5 gram natrium). I fråga om hel- och halvfabrikat ska du titta på mängden per portion.

Köp alternativ med mindre salt
Leta efter livsmedelsförpackningar som märkts med "mindre salt" eller "låg salthalt".

Mersmak i maten
Experimentera med örter och kryddor för att ge maten mer smak utan mer salt.

Smarta snacks
Hoppa över salta snacks och se upp för produkter som salta kex, nachos, chips, salta pinnar, ost, såser, hel- och halvfabrikat, soppor i kartong eller som pulver, och djupfryst färdigmat. Välj i stället färsk frukt och grönsaker eller osaltade popcorn, nötter och kex.

Minska på saltintaget när du äter ute
Pizza, mackor, hamburgare och varmkorv är de största saltbovarna i kosten. När du äter ute, välj rätter med mindre salt, eller tänk på att beställa måttligare portioner eller dela en portion med en kompis. Om möjligt kan du kontrollera restaurangens matsedel och näringsinformation på förhand.

Ha tålamod
Det kommer att ta en tid innan smaklökarna anpassar sig till att äta mat med mindre salt och innan du vänjer dig vid att salta maten mindre, men det kommer! Kom ihåg att varje liten förändring är ett steg mot bättre hjärthälsa.

Relaterade recept