Olika typer av fett är olika bra

Fett får maten att smaka bättre och har många viktiga näringsfördelar. Till exempel är fett en viktig energikälla, bidrar till uppbyggnad av celler och ger skydd till våra inre organ. Olika typer av fett påverkar kroppen på olika sätt och därför är det viktigt att tänka på vilken typ av fett vi får i oss.

Omättat fett

Det finns två olika slags omättat fett: enkelomättat och fleromättat. Det som skiljer dem åt är hur de är uppbyggda.

  • Enkelomättat fett finns bland annat i oljor från växtriket, såsom olivolja och rapsolja samt i nötter, frön och avokado.
  • Fleromättat fett finns bland annat i fet fisk, såsom lax, sill, strömming och makrill samt i vegetabiliska oljor, till exempel solrosolja och linfröolja.

Både enkelomättat och fleromättat fett finns i produkter gjorda av vegetabiliska oljor, till exempel matfetter såsom Becel.

 

Omega-3 och Omega-6

Bland fleromättat fett finns det två fettsyror alfa-linolensyra (omega-3) och linolsyra (omega-6) som vi inte kan tillverka själva i kroppen, vilket innebär att vi måste vi få i oss dessa genom maten.

 

Dessa fettsyror kallas därför essentiella eller livsnödvändiga fettsyror. Läs mer om omega-3 och omega-6 i den här artikeln.

 

Mättat fett

Generellt sett bör vi minska vårt intag av mättat fett och istället byta ut det mot omättat fett. Mättat fett finns bland annat i smör, ost, feta mjölkprodukter samt i feta köttbitar och feta kött- eller charkprodukter.

 

Transfett

Transfett är inte bra för hälsan då det ökar det "dåliga" LDL-kolesterolet och även minskar det ”goda" HDL-kolesterolet i blodet. I Sverige får vi främst i oss transfett från naturligt förekommande transfett i mejeriprodukter och i kött från kor och får. Det finns också transfett i livsmedel som innehåller delvis härdat fett, till exempel kakor, bakverk och snacks. Fullhärdat fett innehåller inte transfett.

 

Tips för bättre fett  i kosten

– Byt ut smöret på smörgåsen, i matlagning och bakning mot produkter baserade på vegetabiliska oljor, såsom Becel.
– Byt ut feta mejeriprodukter till magra alternativ, som lättmjölk och ost med lägre fetthalt.
– Ersätt rött kött med fågel eller fet fisk som makrill, sill, strömming eller lax.
– Läs näringsdeklarationen på dina livsmedel när du handlar för att välja produkter med en hög andel omättat fett.