Omega 3 och Omega 6

När det kommer till fetter finns det typer vi inte vill missa. Dessa är de livsnödvändiga fettsyrorna omega-3 och omega-6 som är två grupper av fleromättat fett.

 

Fettsyrorna alfa-linolensyra (omega-3) och linolsyra (omega-6) kan kroppen inte själv tillverka, vilket innebär att vi måste vi få i oss dessa genom maten. Dessa fettsyror kallas därför essentiella eller livsnödvändiga fettsyror.

 

Omega-3 (alfa-linolensyra) finns ibland annat i nötter, fröer och i vegetabiliska oljor såsom rapsolja och linfröolja. Även omega-6 (linolsyra) finns i fröoljor, såsom solrosolja. Både omega-3 och omega-6 finns i produkter gjorda på vegetabilisk olja.  

 

Det finns andra former av omega-3 som finns i fet fisk, såsom lax, makrill, sill och strömming. De olika formerna av omega-3 fungerar på olika sätt för att hjälpa oss att må bra. Det är bra att äta fet fisk 1–2 gånger i veckan som en del av en sund och balanserad kost.  

 

Att ersätta mättat fett i kosten med omättat fett, som exempelvis omega-3 (alfa-linolensyra) och omega-6 (linolsyra), bidrar till att bibehålla normala nivåer av kolesterol i blodet.

 

Becel tillverkas av fröoljor som innehåller omega-3 och omega-6. Att använd Becel på smörgåsen och till matlagning är ett enkelt sätt att få i sig dessa essentiella fettsyror som en del av en sund och balanserad kost.